Ako som učil kitovať svoju frajerku?
S akou víziou ste do toho šli?
Matej: Moja vízia bola jasná. Pôjde jej to rýchlo, budeme sa pri tom baviť a na konci dostanem pusu za to, aký som dobrý učiteľ.
Lenka: Povedala by som, že som nemala žiadne vízie. Len si pamätám, že som bola veľmi sklamaná z toho, keď mi povedal, že pred tým, než pôjdeme do vody, musíme absolvovať cvičenia na suchu, no ja som sa už videla vo vode. Keď som sa pozerala na všetkých tých ľudí, ako si jazdia, povedala som si, že to nemôže byť až také komplikované.
Ako dopadla prvá lekcia?
Lenka: Poletom cca 3 metre smerom dopredu do otvoreného mora a zakončenie slovami: „už nikdy viac!“ Takže hneď dobrá malá rada na úvod, či už sa chlap bojí viac o priateľku, alebo o svoj kite, zo začiatku by ju mal držať za trapéz. Samozrejme, po prvom neúspešnom pokuse prišla už „ozajstná“ prvá lekcia, ktorá prebehla rovnako ako aj ostatné pomerne hladko − kooperáciou oboch strán. Kameň úrazu nastal až pri lekcii, keď som sa mala prvýkrát postaviť na dosku. Od začiatku výuky kiteboardingu boli na mňa ako na aktívneho športovca kladené vysoké nároky, ale až táto časť výučby priniesla prvý konflikt, keď mi to nešlo tak rýchlo, ako to bolo v Matejových predstavách. Vietor bol nestabilný a po všetkých nevydarených pokusoch Matejova nervová sústava tiež, čo nás uviedlo do pozície diskutovať a hádať sa o tom, či to ja som taký zlý žiak alebo on inštruktor. Samozrejme, v daný deň sme si od seba potrebovali „oddýchnuť“, no aj napriek tomu sme spolu úspešne zakončili ďalšie lekcie.
Matej: Problém nastal nie pri prvej lekcii, ale až v momente, keď mala Lenka odštartovať a ísť. Vtedy to bolo veľmi pekne vidno, ako mala poctivo nacvičené všetky cvičenia predtým. Do toho momentu bolo všetko super. Ja som zadával cvičenie, ona ho spravila na 50 % a myslela si, že na 100 %. Ja ju chcem presvedčiť, aby to skúsila ešte raz, ale ona tvrdí, že už to vie (zvrieskne zúfalým hlasom), a ideme ďalej. Samozrejme, pri štarte, keď sa musíte sústrediť aj na dosku, aj na kite, to nejde. Na vine som ja, kto iný…
Rady od Lenky ako študentky:
1. Ísť na lekciu s priateľom, ktorý má za sebou dobrú „session“ a je najedený.
2. Silu vetra/podmienky si nevyberáš ty, preto treba využiť každú šancu a ísť na vodu (potom budeš ľutovať), no zároveň sa nenechať nasilu nútiť!
3. Lekciu, ako sa postaviť na dosku, si nechať na relatívne stabilný vietor a byť si istý/á, že daná veľkosť kitu je postačujúca (nie malá).
4. Vedieť, kedy prestať, najlepšie je zakončiť lekciu pozitívnym výsledkom.
5. Ak je príležitosť vyskúšať si pred tým, ako pôjdeš na kite, wakeboarding, určite choď!
Rady od Mateja ako učiteľa:
1. Na začiatok mala Lenka skúsenosť, ktorú som nadobudol ako snowboardingový a tenisový tréner. S dospelými ľuďmi sa pracuje najľahšie, potom idú deti a úplne nakoniec je frajerka. Frajerka, tá počas hodiny nepočúva, nerešpektuje ťa a myslí si, že ona to vie lepšie ako ty. To si cudzí nedovolí.
2. Ak môžeš dať frajerku učiť kamarátovi alebo niekomu inému, tak to urob!!!
3. Čo najviac času stráviť hraním sa s kajtom. Tvojou úlohou je vlastne vymýšľať zaujímavé cvičenia, aby si ju čo najdlhšie udržal s kitom sa len hrať. Ona chce od prvej hodiny na dosku, takže je to boj a musíš byť fakt dobrý. Vrátiť sa o krok späť a robiť potom cvičenia bez dosky je nemožné.
4. Frajerku nepreceňuj. Je rovnako šikovná ako všetci ostatní a budeš s ňou musieť prejsť všetkými úskaliami presne tak ako so všetkými ostatnými.
5. Musíš veľa chváliť, viac ako normálneho žiaka.
Ps: Ak ti dá pusu pred lekciou a aj po, všetko je v poriadku.
Vaše komentáre