Surfmagazin

Wind&kite okuliare + 20 L dry bag Meatfly zadarmo k dvojročnému predplatnému Windsurfer & Kitesurfer iba za 29,90 € !

Foto

Všetko najlepšie Mr. Jozef Bukovčák, všetko najlepšie CRAZY FLY!

Zakladateľovi slovenskej kiteboardingovej spoločnosti CRAZY FLY Jozefovi Bukovčákovi prajeme všetko dobré!!! Nech sa darí ako doteraz...tešíme sa na ďalšie novinky & produkty našej "svetovej" značky...

Ako to celé začalo?

Na začiatku svojho podnikania nemal peniaze ani auto. V prenajatej hale vyrábal windsurfingové dosky pre zahraničných odberateľov. Zlom prišiel v roku 1997, keď vyrobili prvú kiteboardingovú dosku. Po desiatich rokoch v biznise patrí Jozef Bukovčák, a predovšetkým jeho firma Crazy Fly do prvej štvorky na americkom trhu. Vo firme, kde pracuje celá jeho rodina, sa krok za krokom rodila doska, ktorú dnes poznajú všetci svetoví kiteboardisti. Firmu Crazy Fly sme navštívili priamo v ich fabrike.

O fotky sa postaral Martin Matula.

Surfmagazín

Svetové kiteboardy z Trenčína
Slovensko nie je žiadnou mekkou kiteboardingu. Nemáme tu more ani nekonečné pieskové pláže. Napriek tomu sa práve na Slovensku vyrábajú jedny z najkvalitnejších kiteboardingových dosiek na svete. Za úspechom dosiek Crazy Fly treba hľadať jedno meno – Jozef Bukovčák. Vyštudovaný elektrotechnik sa v deväťdesiatych rokoch minulého storočia ocitol vo firme vyrábajúcej windsurfingy v Novom Meste nad Váhom. Firma po dvoch rokoch skrachovala, odberatelia ale ostali a žiadali nové produkty. A tak sa Jozef Bukovčák ocitol v prázdnej hale s 50 zamestnancami a začal vyrábať windsurfingové dosky. Robili pre značky Exocet, Gun Sails, North a rôzne menšie značky. Spočiatku išlo všetko ako po masle. Keďže technológia a spôsob výroby kitových a windsurfingových dosiek boli v tom čase identické, oslovili ich s ponukou, aby pre nich začali vyrábať aj dosky na kiteboarding. Za jediný rok vyrobili 4 000 kitových dosiek pre firmu North. V tom období sa však začal boom výroby na lacných ázijských trhoch, čomu oni ako európska firma nemohli konkurovať. A tak jedného dňa neprišla od North ďalšia objednávka a firme hrozilo prepúšťanie. Práve toto bolo dôvodom na zrod vlastnej značky Crazy Fly.

Crazy roky
O pár mesiacov už na trh vypustili windsurfingové dosky Crazy Fly. Zistili však, že trh je plný, a hoci dosky boli kvalitné, nemali za sebou meno slávneho shapera. Ostal im teda kiteboardingový trh. Výhodou bolo, že kitový trh nebol ešte rozdelený. Spočiatku skúšali vyrábať kitové dosky všetky windsurfingové firmy, potom prišli čisto kitové značky, ktoré ich úplne prevalcovali. Do bitky o miesto na kitovom trhu sa pustili aj v Crazy Fly. V roku 2002 si na základe e-mailov a fotiek objednal zákazník z Argentíny 40 Crazy Fly twintipov a zákazník z Čile 20 kusov. Crazy Fly vstúpila na český, maďarský a poľský trh a všetci zákazníci boli spokojní. Po ceste Jozefa Bukovčáka v roku 2003 do Francúzska, kde videl prvýkrát v živote jazdiť tisíce kiterov, bolo jasné, že trh je veľký. Vtedy už na vode jazdili prvé drevené dosky Fone. V Trenčíne zareagovali okamžite. Materiály na výrobu kiteboardu s dreveným jadrom sa používajú aj v snowboardingovom priemysle, takže Jozef hľadal dodávateľov kvalitných materiálov a dreva, ktorých nakoniec našiel v Rakúsku a Slovinsku.

Na dovolenku s doskami
V roku 2004 išiel Jozef Bukovčák na dovolenku do Talianska. So sebou pribalil aj kitové dosky Crazy Fly. S nimi potom obehol zopár obchodov. „A oni ich normálne kúpili. To ma veľmi povzbudilo,“ spomína Jozef. „Naše dosky boli krásne, bez škrabančeka alebo bublinky, pretože predtým nás tu Nemci dusili s kvalitou. Naučili sme sa vyrábať dosky, z ktorých ľudom padli sánky a ktoré obchodníci okamžite brali.“

Tak sa začali Jozefove cesty po Európe. Dodnes má v kancelárii zavesenú mapu s vlajočkami miest, v ktorých ponúkli obchodníkom svoje dosky. Ich sieť sa postupne rozrastala a dnes Crazy Fly vyváža svoj tovar do 60 krajín. Najsilnejším európskym trhom je Anglicko, ktoré nemá vlastnú silnú značku, takže boli otvorení pre akékoľvek značky kiteboardov. Rovnako je na tom Taliansko, kde má Crazy Fly dvadsať obchodníkov. Problematickejšie je Francúzsko, kde si radi kupujú to svoje. Na Slovensku je to práve naopak, Slováci sa báli, že je to slovenské. Postupne si však aj oni nachádzajú k značke cestu a chodia dosky kupovať priamo do Trenčína.

Americký sen
Najsilnejším trhom pre Crazy Fly však ostáva jednoznačne Amerika. Syn Jozefa Bukovčáka raz zavolal na číslo kiteboardingového obchodu, ktoré našiel na internete – bol z toho hodinový telefonát. Chlapíkovi poslali jednu dosku a na základe toho začali chodiť ďalšie objednávky. Z malého amerického obchodníka, ktorý vlastní obchod www.kiteboarding.com, sa zrazu stal výhradný dovozca Crazy Fly do USA. Ich vzťah prerástol do priateľstva. Práve on im poradil, aby si firma Crazy Fly vybudovala svoj profesionálny tím jazdcov, ktorí budú jazdiť svetový pohár a reprezentovať značku, a začala vyrábať vlastné kity – draky. „Bol to tvrdý tlak z USA. V doskách sme dosiahli svetovú kvalitu a zvažovali sme, či ísť aj do drakov, a nakoniec sme do toho šli. Je to náročné na testovanie a výsledky sú subjektívne, niekedy vám jeden tester povie, toto je úžasný kite, kým druhý povie, že vôbec nelieta.“

Keď urobili prvé céčko, ani ho neodštartovali. Našťastie sa to zlepšovalo. Draka navrhnú tu na Slovensku, v Ázii ho vyrobia a potom ho testujú a hľadajú pravý tvar. Na rad prišiel celokarbónový bar, ktorý vyrábajú ako jediní na svete.

Kvalita konkurenčnou výhodou
Receptom na úspech Crazy Fly je predovšetkým kvalita. Karbónové dosky vyrábané v Ázii sú tepelne nestabilné. Dosky vyrábané v Crazy Fly sú laminované za tepla, čiže ich stabilita je obrovská. Karbónovú dosku Crazy Fly tak nemusíte v lete schovávať pod auto, aby sa nedelaminovala. Aj vďaka vynikajúcej technológii majú reklamácie na neskutočných 0,5 %. Ak sa niečo kvalitne v Crazy Fly vyrobí, je snahou túto kvalitu udržať. To sa týka aj dosiek. Zmeny tvarov a hľadanie niečoho nového len preto, že ide nová sezóna – to sa v tejto firme nenosí. „Vždy skúšame, testujeme, hráme sa s flexom, ale nič nasilu. Voda je tá istá, preto napríklad doska Raptor je stále tá istá, rovnako dobrá doska už päť rokov. Samozrejme, že zachytávame trendy, ak sa mení jazdecký štýl, napríklad pri freestyle.“

V čase krízy na jeseň 2008 pocítili aj v Crazy Fly poklesy tržieb. Začali teda hľadať nové možnosti, a tak sa pustili do výroby padov vo vlastnej réžii. 

Vízie rodinnej firmy
Dnes je Crazy Fly rodinnou firmou. Okrem Jozefa Bukovčáka a jeho manželky tu pracujú jeho štyria synovia a jedna nevesta. Jeden syn vyštudoval obchod, druhý robí grafiku, takže vedia pokryť všetko – od návrhu dosky cez dizajn, výrobu až po prezentáciu a budovanie značky. Víziou do budúcnosti je presunúť firmu do väčších priestorov, zvýšiť predaj kitov, respektíve drakov a vyrábať ich tu na Slovensku. „V priemere má kiter dva kity na jednu dosku. Zatiaľ predávame polovicu kitov v porovnaní s doskami, ale chceli by sme sa dostať na čísla 2 : 1. Momentálne obchodníci testujú naše kity. Uvidia, že kvalita je vysoko, a tak očakávame nárast. Vieme, kde je naše miesto na trhu, nechceme predávať enormné množstvá ako veľké firmy, ako majitelia a rodina zároveň by sme to ani nechceli, ale dva kity na jednu dosku, to je náš cieľ na najbližších päť rokov. Ďalšia vízia je dodávateľská. Čína ide cenovo hore a ich prístup nie je ideálny. Je možné, že onedlho budú firmy hľadať fabriku v Európe a jedna z nich môže byť na Slovensku.“

Vaše komentáre

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku

Zavrieť reklamu