Surfmagazin

Wind&kite okuliare + 20 L dry bag Meatfly zadarmo k dvojročnému predplatnému Windsurfer & Kitesurfer iba za 29,90 € !

Kiteboard

Muži v pozadí CrazyFly – Jozef & Pavol Bukovčák 

Lucia Vojtiskova

Stoja za úspechom značky CrazyFly, ktorá sa vypracovala medzi najlepšie na trhu. S jej zakladateľom Jozefom Bukovčákom a jeho synom Pavlom sme sa porozprávali o začiatkoch, vývoji aj najnovších modeloch, ktoré sú kompletne produkované v Európe. 

Jozef, ty si začal najprv podnikať vo windsurfingovej oblasti. Ako si sa dostal k výrobe kiteboardov? 

V roku 1991 som si otvoril vlastnú fabriku v Trenčíne, kde sme produkovali vlastné windsurfingové dosky CrazyFly, ale taktiež sme vyrábali dosky pre iné značky. Krátko nato sa začal rozvíjať kiteboarding a windsurfingové značky chceli od nás prototypy kitov, bral som to ako novú výzvu.

Tak ako som sa predtým naučil vyrábať windsurfingové plaváky, začal som teraz vyrábať formy a experimentovať s modelmi a layoutom. V roku 2000 sme už produkovali kiteboardy pre viacero značiek. Keď ste vtedy kitovali, je veľká pravdepodobnosť, že to bolo na doske vyrobenej u nás. V kitoch som videl príležitosť, trh rýchlo rástol. V 2001 som spustil značku CrazyFly Kiteboarding a windsurfové plaváky sme prestali úplne vyrábať o štyri roky neskôr. 

K športu si mal vždy blízko. V mladosti si súťažne lyžoval… Ovplyvnilo ťa to pri dizajnovaní dosiek? 

Vždy som doma niečo vyrábal. Od autíčka cez repráky až po vlastné oblečenie. Zaujímalo ma, ako veci vznikajú, z čoho sú. Ako lyžiar som vedel, že najlepšie lyže majú drevený základ, ABS raily, k tomu mix hliníka a kompozitu.

Vývoj v kite biznise bol progresívny a sendvičová konštrukcia novým trendom, kde ste chceli dávať vysoké skoky, nestíhala. V 2004 sme začali vyrábať dosky s dreveným jadrom. Čiže je tam niečo odkukané z lyžiarskeho sveta. Dodnes viaceré materiály, ktoré kupujeme pre našu produkciu, pochádzajú z lyžiarskeho segmentu. 

CrazyFly je dnes úspešná rodinná firma, k podnikaniu si priviedol aj svojich štyroch synov. Ako to máte rozdelené?  

Na začiatku som bol ja a moja žena Iveta. Po pár rokoch sa pridal najstarší syn Jozef mladší, ktorý mi pomáhal s predajom, financiami a účtovníctvom. O dva roky sa pridal syn Michal, ktorého doménou je grafika, IT systémy a webstránka. Juraj sa stará o sales a marketing a Pavol je hlavný kite dizajnér a má na starosti celú kite produkciu. 

Aké najväčšie zmeny sa vo výrobe boardov za tie roky udiali? 

Keď porovnám prvé dosky a tie súčasné, jediné, čo majú spoločné, je kompozit layup. Ako som už spomenul, najväčšia zmena bol prechod zo sendvičovej konštrukcie na drevenú. Taktiež sa už vzory na dosky nesprejujú, ale tlačia.

Ďalšou veľkou zmenou bolo, keď sme začali experimentovať s tvarom dosky, naspodu aj zvrchu pribudli 3D tvary. Pre CrazyFly bol veľkou zmenou pri výrobe dosiek inovatívny Air Inside wood core. Vymysleli sme ho pred pár rokmi a som hrdý, že funguje.  

Predpokladám, že táto inovácia vám pomohla vyrobiť najľahší twintip na svete. Ako vznikol Elite board? 

Vytvárať lepšie veci je niečo, čo som vždy chcel – je to moja závislosť! Naša najľahšia doska Elite III je toho skvelým príkladom. Rád ju nazývam mojím majstrovským dielom! Strávil som veľa času vývojom Elite a vždy som chcel navrhnúť novší model ešte lepšie.

Elite III je výsledkom mojich tridsaťročných skúseností, odkedy som vyrobil svoju prvú dosku na windsurfing. Bez predchádzajúcej cesty úspechov a neúspechov by Elite nevznikla. Mal som úplnú slobodu a nemusel som pozerať na výrobné náklady. Vyberali sme najkvalitnejšie drevené jadrá s veľmi špecifickou hmotnosťou a vlhkosťou. 

Layup je vyrobený s najvyššou pevnosťou v ťahu a ultraľahkým HMXCF2 

uhlíkovým vláknom a vlákna sú v 45-stupňovom uhle pre optimálnu flexibilitu. V drevenom jadre implementujeme našu technológiu Air Inside, čo radikálne znižuje hmotnosť. Elite III je vyrobený bez vrchnej  a spodnej vrstvy s potlačou, kvôli ďalšiemu zníženiu hmotnosti dosky.

Kombináciou týchto špičkových materiálov a jemne vyladenej výroby sme dosiahli hmotnosť 1,65 kg v rozmere 132 x 41 cm. 

Rovnako aj vaša foil doska Pure je najľahšia na trhu. Aké to má benefity a aká bola spätná väzba od užívateľov?  

Pokiaľ vieme, je to najľahšia foilová doska, s veľkosťou 77 cm váži len 1,4 kg. Spätná väzba bola veľmi pozitívna a s doskami Pure sme prekonali  naše predajné ciele.

Foilová scéna napreduje a pre skúsených jazdcov, ktorí trávia väčšinu času na foile, naozaj netreba veľkú dosku. Výhody malej a ľahkej foil dosky pocítite pri skokoch, big airoch a board off, ktoré sú čoraz populárnejšie. Tiež pri jazdení, carvingu otočkách a jiboch, menšia a ľahšia doska je jednoduchšia na manévrovanie a okamžite reaguje. Dosky Pure sú tiež skvelé na cestovanie a prepravu na spot. 

Čo ešte máte nové v rámci foil vybavenia? 

Náš foilový rad Cruz sa stále rozširuje a rovnako to bude aj v roku 2022. Teraz ponúkame tri front wingy – 690, 1000 a 1200. Máme 850, 1200 s vysokým pomerom strán a 1600 crossover na wingfoiling vo vlne. Bude ťažké rozhodnúť sa, ktorý wing do radu pridať.

Na rok 2022 má foil doska Chill úplne nové usporiadanie s triaxiálnym 45 Eglass, ktorý viac spevňuje konštrukciu a zvyšuje tuhosť a silu. 

Pavol, ako si sa dostal k dizajnovaniu kitov? 

Už odmalička ma bavilo kresliť, chodil som do ZUŠ-ky a neskôr začal študovať odevnú školu, kde som sa naučil všetko o šití. Cez letné prázdniny som začal pomáhať bratovi Michalovi s grafikami na dosky a doplnky.

Keď sme začali s výrobou kitov v roku 2010, mal som predstavu, ako by mali byť ušité, veľa detailov mi vtedy klalo do očí. Keď som o dva roky nastúpil full time, okamžite som sa zapojil do dizajnu a testovania kitov. Vtedy bolo ťažké zapracovať všetky moje pripomienky, keďže naše kity sa vyrábali v Ázii. Bol som šťastný, keď sme sa rozhodli v roku 2017 pre výrobu u nás na Slovensku.  

Veľa sa v rámci kite odvetvia hovorí o redukovaní hmotnosti kitov. Počuli sme, že na tom pracujete aj vy v CrazyFly. Prezradíš viac? 

Jasné, určite sa na to zameriavame aj my. Pri navrhovaní produktov, ktoré lietajú, je hmotnosť produktu obrovský faktor, ale musíme tiež vziať do úvahy výkon, odolnosť a životnosť výrobku. Toto je zložitá rovnica a trávime veľa času testovaním, aby sme našli správnu rovnováhu. Odkedy sme v roku 2017 začali vyrábať kity, zavádzame inovácie do konštrukcie drakov takmer denne.  

V oblasti materiálových inovácií úzko spolupracujeme s našimi dodávateľmi a s hrdosťou môžem povedať, že sa nám podarilo implementovať nový materiál s názvom TerTex do všetkých kitov CrazyFly 2022. TerTex je dvakrát 

silnejší ako náš Triplex trojitý ripstop a zároveň je o 40 percent ľahší ako dacron, ktorý používame. Ter-Tex aplikujeme v strategických oblastiach draka, aby sa ušetrila hmotnosť a zároveň udržal pevný a odolný rám, v týchto oblastiach TerTex nahradil dacron, takže teraz napríklad náš 2022 Hyper 12 m kite je o 300 g ľahší ako verzia z roku 2021.

TerTex má veľmi špeciálny, nový, ultra odolný povrch, ktorý zvyšuje pevnosť a znižuje rozťahovanie materiálu, ale tiež má lepšiu odolnosť proti UV žiareniu, čím sa predlžuje životnosť materiálu. Cieľom CrazyFly je mať najlepšie možné produkty, preto stále hľadáme nové materiály, skúmame nové konštrukcie a posúvame limity. 

Ako ste TerTex materiál implementovali na nový Hyper a Sculp? 

Implementácia nového materiálu na kite nenastane zo dňa na deň. Vždy, keď majú naši dodávatelia novinku v ponuke, najprv ju musíme otestovať. Materiál TerTex som testoval dva roky a bol aplikovaný v rôznych oblastiach draka. Nakoniec to najlepšie fungovalo, keď bol TerTex použitý na struty, konce krídel a spevnenie canopy v okolí centrálneho strutu.

Nikdy nechceme znížiť hmotnosť draka a obetovať tomu tuhosť rámu. To je dôvod, prečo sa TerTex používa iba na špecifické oblasti kitu, kde znižuje hmotnosť, ale neklesá pevnosť draka. 

Museli ste kvôli novému materiálu zmeniť niektoré výrobné procesy? Mať výrobu blízko domova musí byť v takýchto prípadoch veľká výhoda. 

Áno, museli sme úplne prerobiť spojenie strutov k leading edge, keďže teraz spájame TerTex s dacronom namiesto dacron s dacronom. Všetko sa však zmenilo vnútri, takže pri pohľade na kite to nie je vidieť. Mať vlastnú továreň na výrobu je obrovskou výhodou.

Sme schopní implementovať inovácie rýchlejšie a mať v tom úplnú slobodu. Môžeme vyrobiť prototyp za tri dni, keď chceme otestovať nejaké nové nápady, čo je desaťkrát rýchlejšie, ako keď sme vyrábali kity v Ázii. Každý rok robíme zmeny v konštrukcii. Keď sa pozriete na naše najnovšie kity a na tie z roku 2017, sú takmer neporovnateľné.

Ak sa medziročne zmeníte len o 20 percent a pozriete sa päť rokov dozadu, pozeráte sa na úplne iný produkt. Zníženie počtu panelov na drakovi bolo naším odlišovacím znakom, po nás to urobili ďalšie značky. S novými modelmi 2022 sme sa posunuli ešte ďalej a majú najnižší počet panelov vôbec. 

Prezraď nám niečo o poslednom testovaní v Egypte. Ako dopadlo? 

Na testovačky chodím každý mesiac. Čo sa týka testovania kitov, snažíme sa byť vždy o krok vpred, stále skúšame nové materiály, tvary, zlepšenia.  

Vyvíjame kity pre každú disciplínu a na základe situácie na trhu môžeme vytiahnuť úplne vyladený model zo šuplíka. Egypt je obľúbenou destináciou nášho hlavného testera Kihwana Kwona, ktorý stojí za všetkými úpravami a vyladeniami, predtým než kite posunieme ďalším testovacím jazdcom. Kihwan má môj rešpekt, je dokonalým testerom pre vývoj drakov, keďže kituje 

od zrodu tohto športu takmer denne. Nielenže vám povie, čo sa mu na drakovi nepáči, ale vie na mieste navrhnúť zmeny. Toto je vzácna vlastnosť a je veľmi ťažké ju nájsť. Jeho priateľka a naša tímová jazdkyňa Lidia Kruk tam bola tiež a poskytla nám spätnú väzbu.

Keby nebol covid, mali by sme určite viac spoločných výjazdov s jazdcami, tentoraz nám dali spätnú väzbu cez Zoom. Na testovania chodí aj môj otec Jozef, ktorý testuje dosky, foily a bary. Momentálne sme vo finálnej testovacej fáze nového baru a tiež máme plné ruky práce s novými padmi a systémom viazania popruhov. 

Aké plány má CrazyFly do budúcna? Pridáte sa k wingfoilingovej revolúcii? 

Budúcnosť pre nás vyzerá skvele. Naša spoločnosť rastie každý rok a verím, že výrobou v Európe sme získali určitý náskok pred konkurenciou. Naše ambície sú vysoké. Skúšame vytvoriť kite bez akýchkoľvek švov či šitia.

Ďalej chceme znižovať hmotnosť materiálu a naopak chceme vyrábať kity s dlhšou životnosťou. Keďže našou stratégiou je produkovať čo najlepšie kity, zatiaľ nemáme v pláne vstupovať do wingfoil segmentu. Chceme sa naplno zamerať na kiteboarding, pretože veríme, že na kite materiáli je stále čo zlepšovať.  

text: Redakcia 

foto: CrazyFly 

Vaše komentáre

Čítať ďalej

NOVÝ ČASOPIS

WINDSURFER & KITESURFER Objednať
Predplatné časopisu Biker

Surfmagazin na facebooku

Zavrieť reklamu