Juraj Bukovčák z CrazyFly: Trh je momentálne v najhoršej kondícii
O kite biznise, budúcnosti, ale aj plánoch CrazyFly sme sa porozprávali s obchodným a marketingovým riaditeľom značky Jurajom Bukovčákom.
Minulý rok sa viacero kite firiem dostalo do komplikácií pre rapídny pokles predaja na trhu. Ako ste reagovali u vás a aká je aktuálna situácia v CrazyFly?
Je to pravda. Pokles predaja na kitovom trhu sa začal už v roku 2022 a globálne išlo asi o 30 % pokles oproti roku 2021, ktorý bol pre veľa značiek vrátane nás rekordný v predaji. Vtedy sa všetky značky tešili, ako sme super zvládli covid.
Problém, ktorý je na trhu teraz, vznikol práve v roku 2022, keď si všetky značky okrem nás naobjednávali u výrobcov o pár percent viac tovaru, ako predali v rekordnom roku 2021. V roku 2022 ale prišiel už spomínaný pokles, a tak vznikol veľký prebytok tovaru. Rok 2023 bol ešte horší a to sme nečakali ani my. Predaj globálne poklesol o ďalších 30 % medzi rokom 2022 a 2023.
Oproti roku 2021 sa teda tržby väčšiny kite firiem prepadli o 60 %, čo spôsobuje obrovské problémy. Bol to náročný boj, ale nám sa po roku a pol podarilo nájsť opäť stabilitu. Samozrejme, boli sme nútení znižovať stavy zamestnancov, čo nás veľmi mrzelo, keďže u nás pracujú veľmi kvalitní ľudia a väčšina z nich u nás pracovala viac ako osem rokov, niektorí aj dlhšie.
Našťastie, na rozdiel od iných značiek, ktoré nemajú svoju vlastnú výrobu, sme nemali veľký prebytok tovaru. Optimalizovali sme počet modelov v ponuke, zamerali sa na cash flow. Zastavili sa v podstate všetky investície a pracuje sa na predaji. Keďže situácia už je trochu lepšia, znova pracujeme aj na pozastavených projektoch nových produktov a segmentov trhu, v ktorých aktuálne nie sme. Nastala zmena aj vo vedení firmy.
Majiteľ a riaditeľ firmy CrazyFly Jozef Bukovčák starší odchádza z funkcie výkonného riaditeľa do dôchodku, ale naďalej zostáva vo firme ako majiteľ a dizajnér dosiek, baru a hydrofoilov. Riaditeľom firmy sa stal Pavol Bukovčák, ktorý doteraz viedol výrobu kitov a zároveň je dizajnérom kitov.
Paľovi sa podarilo vo firme spraviť poriadok a zastabilizovať situáciu. Taktiež priniesol nový vietor do plachiet, čo sa týka dizajnu a vývoja nových produktov.
Ste slovenská firma, ktorá si zakladá na tom, že robí veci poctivo v rámci Európy a nevyrába niekde v Číne, ako to robí väčšina svetových firiem. Ako sa na to pozeráte? Je vôbec možné konkurovať veľkým značkám? Určite vás to stojí oveľa viac, prečo to robíte? Má to pre vás stále zmysel? Kde vidíte pridanú hodnotu?
Ako všetko, výroba v Európe má svoje výhody aj nevýhody. Pre nás má však oveľa viac výhod a sme hrdí, že vyrábame v Európe. Áno, náklady sú vyššie a to je veľká nevýhoda, s ktorou sa nám ale darí bojovať. Naša výroba je oveľa viac automatizovaná ako tie ázijské, čo nielen zefektívňuje náklady, ale aj zvyšuje presnosť, kvalitu výroby a produktivitu.
Tým, že sme priamo výrobca, oproti konkurencii, ktorá tovar od výrobcu nakupuje, je v našom predajnom reťazci o jeden článok menej. A ak sa náklady rozpustia do určitej kvantity výrobkov, tak si stále vieme udržať potrebnú maržu v situácii, keď je trh v normálnom stave. Čiže takto kompenzujeme najväčšiu nevýhodu výroby v Európe.
Na druhej strane nám výroba v Európe prináša veľké množstvo výhod. Kvalitu máme vo svojich rukách, čo je pre nás dôležitejšie ako vyššia marža. Naši klienti to veľmi oceňujú. Máme absolútnu flexibilitu vo výbere materiálov a dizajnov, čo nám pri výrobe kitov v Ázii nebolo umožňované. Inovácie na kitoch vieme vo svojej výrobe aplikovať okamžite. Napríklad prototyp nového kitu si spravíme za dva dni oproti 30 dňom v Ázii.
Tovar máme stále dostupný, keďže výrobu plánujeme denne, čo veľmi oceňujú naši partneri, keďže je všetko vždy skladom. Z Ázie nám niekedy dodávky meškali aj pol roka. Nehovoriac o neexistujúcej záruke ázijského výrobcu, čo na konci dňa naše náklady zvyšovalo.
„Celosvetovo sa stále predá viac kitov. Do budúcna sa však predpokladá, že sa bude predávať viac wingov.“
Výroba v Ázii z našich skúseností teda nie je až taká ružová, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Keď sme to jedného dňa dali všetko na papier, vychádzalo nám lepšie vyrábať u nás aj pri papierovo nižšej marži, ale oveľa väčších benefitoch pre našich klientov a spokojnejší biznis. U nás sa ľudia vo výrobe usmievajú, v Ázii to tak nebolo a aj to je pre nás dôležitý faktor.
Nie všetko v podnikaní meriame cez peniaze. V neposlednom rade je aj ekologická zodpovednosť našej výroby na tom neporovnateľne lepšie ako tie v Ázii. Plus v našom biznise je Európa stále najväčší trh a máme ideálnu polohu, čo nám konkurenčne pomáha sa ľahšie presadiť na európskom trhu. Takže výroba tu má pre nás stále zmysel.
Čo sa týka konkurovaniu veľkým značkám, s tými najväčšími sme už iba nepriama konkurencia. Vieme im stále konkurovať produktmi. Napríklad dosku, ako je Elite IV alebo Pure, stále nemá žiadna z najväčších značiek. Na druhej strane, pri B2B predaji im nedokážeme konkurovať napríklad splatnosťami na tovar a podobne.
Medzi stredne veľkými a menšími značkami si stále vieme nájsť svoje miesto na trhu a byť konkurencieschopní. Hlavne v Európe, ale aj v USA.
Podnikať v tejto oblasti a bojovať proti veľkým značkám musí byť náročné… Nechceli ste to už niekedy zabaliť?
Určite minimálne stokrát. Súhlasím, je to náročné. Iba aby ste mali predstavu: najväčšia značka v našom biznise mala sedemdesiatkrát väčší obrat za rok ako my, čo je úplne šialené číslo. Ako som spomínal vyššie, tam už sa úplne priamo konkurovať nedá.
My sme nikdy nemali veľké oči, tento biznis je pre nás veľká vášeň a najväčšou odmenou je spokojný zákazník. Občas nás trošku mrzí, že nás skôr vedia oceniť v zahraničí ako doma, ale postupom času sa nám darí budovať komunitu CrazyFly nadšencov aj na Slovensku.
Ďalšia rarita je, že ľudia z kite biznisu z iných značiek, s ktorými často rokujeme o rôznych spoluprácach, nám pravidelne hovoria, že máme absolútne najlepšiu výrobu na svete alebo že nejaký náš konkrétny produkt je najlepší vo svojom segmente, a aj napriek tomu väčšina koncových klientov siahne radšej po značke s veľkým marketingom. Ale to patrí k voľnému trhu.
Niekto predáva marketingom, iný sa snaží mať lepší produkt.
V akej kondícii sa podľa teba teraz nachádza kitový biznis? Myslím celosvetovo…Bolo lepšie v minulosti či teraz… Sme vo fáze rastu alebo útlmu?
Úplne úprimne, trh je v najhoršej kondícii od vzniku športu. Teda najhorší za posledných 22 rokov. Pre značky a aj pre nás je to ťažká situácia. Po zvýšených nákladoch počas covidu, brexite, inflácii a vojne na Ukrajine sme dostali ďalšiu ranu v podobe úplne spomaleného predaja.
Kiteboarding mal rastúci trend do konca roku 2021. Podarilo sa pár veľmi prospešných vecí, aby kiteboarding rástol a lákal nových ľudí. Obnovil sa svetový pohár, ktorý sa podarilo medializovať, a sumáre pretekov už môžete vidieť v televízii aj na Nova Sport.
Od roku 2022 sme však vo fáze poklesu. Okrem spomenutých faktorov nám do kariet nezahral ani nástup wingfoilu. Veľká časť kiterov si posledné roky kúpi radšej veci na wingfoil a kity si obnovia neskôr. Spomalením trhu vznikli značkám veľké skladové zásoby, čím sa spustila cenová vojna. Nám ani jeden z týchto faktorov nepomáha a posledné dva roky sú určite najťažšie, aké sme vo firme zažili.
Náš biznis bol stabilne rastúci, ale po covide je to ako na horskej dráhe. Ale podmienky máme všetci rovnaké, takže sa snažíme myslieť pozitívne a hľadať riešenia do budúcna.
Ako sa to bude vyvíjať ďalej? Kam kiteboarding smeruje? Vidíte nádej v rozšírenie vďaka foilom, prípadne wingom?
Myslíme si, že za rok by mala zmiznúť väčšina starého tovaru, čo majú iné značky na skladoch, a tým sa situácia zlepší. Zákazníci, ktorí si aktuálne nakupovali wingy, si začnú znova obnovovať aj kite výbavu. Takže o rok, možno o rok a pol čakáme znovu rast.
Nie sme však prehnane optimistickí, najbližšie roky sa trh nevráti tam, kde bol v roku 2021. Či sa to niekedy stane, bude záležať na úspechu alebo neúspechu wingfoil segmentu. Je veľká škoda, že sa nám nepodarilo nastúpiť na vlak wingfoilu. Po covide sme sa vzchopili a na wing sme mali všetko pripravené a vyprototypované.
Dokonca aj financovanie z banky predschválené. Všetko sa zastavilo poklesom predaja kitov, a tak zatiaľ ako značka nie sme v segmente wingfoilu.
Ako vnímate wing biznis?
Wing určite priniesol veľa nového. Už teraz je jasné, že to nebude iba trend, ktorý rýchlo príde a odíde. Veľa obchodov už teraz predáva viac wingov ako kitov, ale závisí od lokality. Celosvetovo sa stále predá viac kitov.
Do budúcna sa predpokladá, že sa bude predávať viac wingov. A to z dôvodov, že wing je bezpečnejší, dostupnejší na miestach, kde sa kitovať nedá, ako napríklad jazerá, kde nie je miesto na 24-metrové kite šnúry na pláži. Vyzerá, že wing by mohol byť aj komerčnejší v hoteloch v spojení so SUP doskami.
Určite je wing bezpečnejší pre deti a mládež, ale aj starších ľudí a dá sa robiť aj v slabom vetre. Wing segment má veľký potenciál. Tým pádom do tohto biznisu skočilo veľa značiek, podľa nás až príliš veľa, a postupne budú ubúdať.
My vidíme potenciál vo wingfoiloch, ktoré nie je ľahké vyrobiť, to je priestor pre nás. Čo sa týka wingu a dosiek na wingfoil, uvidíme, v akom stave bude tento trh, keď budeme znovu pripravení investovať a rozširovať firmu.
Máte tímových jazdcov, proriderov, najznámejší je asi Posito Martinez, ktorý bol svetovým šampiónom v Big Air. Aká je jeho podpora z vašej strany? Je to čisto produktové alebo ho podporujete aj finančne, sponzorujete súťaže a tak? Ak áno, vnímate to ako pridanú hodnotu? Ako je pre vás dôležité, aby bol CrazyFly viditeľný na svetových pretekoch?
Áno, máme rôzne úrovne jazdcov a podľa toho sa líšia podmienky pre nich. Posito je posledné roky náš jediný profík. Jazdci ako on, povedzme z top 20 vo svojej disciplíne na svete, ktorí aktívne pretekajú, majú zmluvy s mesačným platom, rôznymi bonusmi za umiestnenia, produkty zdarma a hradené všetky náklady na cestovanie na preteky zo strany sponzora.
Takto beží naša spolupráca s Positom. Niektorým značky hradia aj cestovné do rôznych tréningových destinácií, ak na domácej pôde jazdci nemajú potrebné podmienky, a iné bonusy spojené s predajom, vývojom produktov, testovaním a podobne. Sú to individuálne ponuky.
Promoriderom sa ponuky tiež líšia podľa toho, či pretekajú lokálne, aký majú level, aký „kontent“ produkujú a aký majú dosah na sociálnych sieťach. Posito je, samozrejme, pridaná hodnota. Je to pre firmu nemalý náklad, ale vyvinuli sme s ním dosku Raptor Extreme, ktorá sa aj napriek vyššej cene stala v druhom roku existencie najpredávanejšou z našich dosiek, čo bol veľký úspech.
Okrem takejto protihodnoty značka potrebuje aj imidž a top jazdci ako Posito vždy ukážu, čo všetko sa na našich produktoch dá zvládnuť. Sme veľmi radi, že sa mu podarilo dostať dvakrát na najprestížnejšie preteky na svete King of the Air v Kapskom Meste s veľmi solídnym umiestnením. Bol to úspech pre neho, ale aj pre nás ako firmu. Myslím si, že ako značka potrebujeme byť videní a mať jazdca na svetových pretekoch je určite veľké plus.
Dokonca sa nám raz podarilo mať troch pretekárov na svetovom pohári vo freestyle, čo bol pre nás veľmi pekný moment.
Aká je vaša vízia do najbližších rokov? Čo plánujete?
Naša vízia sa nezmenila. Naďalej chceme vyrábať top produkty na kiteboarding a vodné športy. Asi najväčšia zmena v smerovaní firmy je, že posledné roky sme sa začali orientovať viac na prémiovejšie produkty. Plánujeme veľa nových produktov, či už v doskách, viazaniach, kitoch, alebo doplnkoch. Určite sa máte na čo tešiť. Radi by sme sa rozrástli aj do wing segmentu, dúfame, že sa to časom podarí.
Text: Juraj Frkala, Juraj Bukovčák
Foto: archív CrazyFly
Vaše komentáre