KITE HACKS – Ako zvládnuť krízové situácie
Kiteboarding je bezpochyby úžasný šport, ktorý je populárny hlavne vďaka rýchlosti, ktorou môžete napredovať. Jeden deň obdivujete na youtube videjká s hustými trikmi, ďalší deň sa hlásite na kite kurz a po pár hodinách si už užívate prvé jazdy.
Na vode však nie ste sami a kritickým situáciám sa určite nevyhnete. Ako riešiť tie najčastejšie?
1. Zamotané kity
Sú dni, keď sa o každý kúsok miesta na jazdenie musíte podeliť s ostatnými ridermi a zamotané kity sú na dennom poriadku. Pravdepodobnosť, že sa to jedného dňa stane aj vám, je pomer nevysoká, a preto je dobré vedieť, ako sa v takej situácii zachovať.
Ak sa stane, že váš kite sa stretne s iným kitom, neodpaľujte ho hneď! Vo väčšine prípadov sú oba kity stále dobre ovládateľné. Kooperujte, pomaly priveďte kity na okraj veterného okna a zistite, ako sa krížia lajny. Často to má jednoduché riešenie a vy ste z toho rýchlo vonku.
Pokiaľ je však jeden z kitov neovládateľný, je potrebné okamžite odpáliť oba kity, spraviť self-rescue a plávať na breh. Ak nie ste ďaleko od brehu, nie je potrebné po odpálení namotávať lajny spať na bar, jednoducho plávajte k brehu a lajny odmotáte v pokoji tam
2. Zamotané lajny
Nešťastný crash či spadnutý kite z „dvanástky“ pri poryve vetra? Výsledkom bývajú často zamotané lajny. V tom horšom prípade sa prehodí výväz cez ucho kitu a kite začne nekontrolovateľne loopovať. V takom prípade kite okamžite odpaľujte. Následne prirúčkujete k baru, zložte chicken loop, hooknete sa a pomaly uvoľňujete safety lajnu. Zároveň kontrolujte správnu polohu vyviazania.
Nezabudnite si priebežne kontrolovať bar, často sa môže prehodiť riadiaca šnúra okolo baru, čo vedie opäť k nekonečnému loopovaniu. Pokiaľ sa vám zamotajú back a frontliny, ale výväzy sú v poriadku, tak kite bude stále relatívne dobre ovládateľný a je najbezpečnejšie prikitovať na breh a odmotať lajny tam. Odmotávaním kitu na vode riskujete, že lajny zamotáte ešte viac.
Ak ste trošku skúsenejší, nefúka silný vietor a skúšate unhooked triky, môže sa vám kite horizontálne pretočiť, čo vyústi v jednu alebo obe riadiace šnúry zamotané do stredných šnúr. Ak si na to trúfate,odopnite si leach a kite sa dá jednoducho rozmotať, ak ho máte na vode. Ale držte ho poriadne, aby vám nevytrhlo barz ruky, poprípade niekoho poproste, abyvám kite podržal
3. Zamotanie do lajn
To je nočná mora väčšiny kiterov, a preto by ste sa mali snažiť tomu vyvarovať. Ak sa vám to však prihodí, základ je ostať pokojný a nespanikáriť. Pri panickom kopaní nohami si v priebehu pár sekúnd namotáte šnúry okolo nôh a to by ste predsa nechceli.
Začať rezať jednotlivé šnúry môže trvať dlho a nie je to zadarmo. Okrem toho, odrezaním lajn strácate kite, na ktorom by ste mohli neskôr plávať.Pomocou jednej šnúry (ideálne safetylajnu) sa pritiahnite ku kitu, tým zároveň zaručíte, že kite nezačne ťahať.
Len čo ste pri kite, môžete sa spoľahnúť na jeho výtlak a postupne sa zo šnúr odmotať a doplaviť naspäť ku brehu.
TIP: Nikdy si nenamotávajte lajny okolo ruky, teda ak nechcete skončiť ako CaptainHook! Pri self-rescue, respektíve pri rúčkovaní po lajne ku kitu, obmotajte šnúru jedenkrát okolo háku. Vzniknuté trenie vám uľahčí rúčkovanie
4. Ľahol vietor
Či už je to ultra spoľahlivá termika, alebo severozápadná frontička, aj tá najlepšia predpoveď vás môže zradiť a vy sa zrazu ocitnete pol kilometra od brehu s kitom,ktorý by nepotiahol ani morskú uhorku.
Základ je snažiť sa udržať kite vo vzduchu, chytiť dosku do ruky a oprášiť starý dobrý bodydrag s doskou. Nejde o to predviesť ukážkový bodydrag upwind, ale skôr o to, dostať sa na breh. Držte kite vyššie v okne, prípadne lietajte malé osmičky (10 – 11:30, resp. 12:30 – 2 ), čovám pomôže udržať kite vo vzduchu o niečo dlhšie.
Pokiaľ vám kite spadne,pravdepodobne ho v slabom vetre nebudete schopní reštartovať, a tak odpáľte kite na leash, spravte self-rescue a plávajte na breh. Ak jazdíte na hlbokej vode, vždy by ste mali kitovať maximálne vo vzdialenosti, ktorú ste schopní doplávať.
TIP: V slabom a poryvovom vetre nikdy neparkujte kite na dvanástej hodine. Držte ho mierne na strane v slabom ťahu a tým veľmi zredukujete šancu, že vám kite vyvlaje a spadne.
5. Pretrhnutá lajna
Kajtové lajny sú v ťahu veľmi pevné, no nie sú veľmi odolné proti oderu. Môže sa stať, že sa vám na pláži chytí lajna o nejaký ostrejší kameň, nebezpečné je taktiež silné vzájomné trenie zamotaných lajn.
Pri pretrhnutí lajny na vode urobte self rescue a plávajte k brehu. Problém nastáva, keď sa pretrhla lajna, na ktorej by mal držať odstrelený kite. V tom prípade by odstrel znamenal stratu kitu.
Pri loopovani kitu na výber veľmi nemáte a musíte kite odstreliť. Stáva sa však aj to,že kite bezpečne leží na hladine. Vtedy namotajte jednu nepretrhnutú šnúru v dĺžke hlavného bánu na bar a potom všetky šnúry. Pokračujete klasicky, ako pri self-rescue.
TIP: Z času na čas prekontrolujte lajny a pri odhalených nedostatkoch ich vymeňte za nové. Nezabudnite taktiež skontrolovať vzájomnú dĺžku šnúr. Predné šnúry sa časom môžu o pár centimetrov vyťahať a kite bude mať tendenciu k back stallingu. V tom prípade jazdite kite aj v slabom vetre mierne stiahnutý na trime alebo si na pláži predĺžte riadiace šnúry nastavením pod floatermi na bare
6. Strata tlaku v kite
Unikajúci vzduch z kitu je ľahko rozpoznateľný. Kajt sa začína bortiť pripower stroku, teda napríklad, keď robíte otočku alebo sa rozbiehate. Hneď ako to postrehnete, snažte sa dokitovať k brehu.
Pokiaľ nieje možné sa s kitom rozbehnúť,vráťte sa bodydragom. V prípade, že sa kite vyfúkne úplne, spravte self-rescue a plávajte naspäť, pričom sa snažte s kitom manipulovať tak, aby doň nenatiekla voda.
Text: Kitesurfer
Foto: Rafael Hoyos
Vaše komentáre