Ako na Duck Jibe
Načasovanie a rýchlosť
Načasovanie duckovania plachty je ďalší dôležitý okamih celého obratu. Ako sme už spomenuli, správny okamih nastáva vtedy, keď začnete nájazd do obratu. Teda na zadobočný vietor, čo je najrýchlejší kurz.
Ľahké prehodenie (duckovanie) plachty je možné len v dostatočnej rýchlosti. Poriadne sa pripravte: znížte ťažisko a držte zatvorenú plachtu, pustite dosku jemne po vetre a zrýchlite, kým sa vám plachta nebude zdať v rukách ľahká. Následne je potrebné plachtu duckovať súčasne so začatím nájazdu do oblúka, aby ste v momente výjazdu už mali nad ňou kontrolu na druhej strane. Budete prekvapení, aký môže byť takýto výjazd rýchly. Ak vám vietor vytrhne plachtu z rúk, keď ju duckujete, znamená to, že ste nešli dostatočne po vetre a máte v plachte priveľa vetra. Ak sa vám zdá nemožné ju duckovať alebo získať kontrolu na druhej strane rahna, robíte to prineskoro (toto je obvyklá chyba!).
Nielen na duck jibe
Duckovanie plachty sa dnes nepoužíva už iba pri duck gybe. Existujú rôzne freestylové triky, ktoré sa začínajú práve týmto prvkom. Teória pre duckovanie je vždy tá istá, či ide o duck gybe, alebo o backwind manéver, vždy plachtu vediete okolo seba bez toho, aby ste príliš menili svoje postavenie.
1. Pozrite sa, ako jazdec na fotke vedie plachtu zadnou – plachtovou rukou ponad telo a smerom do oblúka (do závetria od dosky) tak, aby mohla predná – sťažňová ruka ísť ponad ňu, priamo smerom ku zadnej koncovke rahna.
2. Môžete tiež vidieť, že sa nenaťahuje ku koncovke rahna, ale naopak, ťahá koncovku k sebe. Takto môže plachtu viesť okolo tela smerom von z oblúka bez toho, aby sa jej musel vyhýbať. V okamihu, ako púšťa rahno zadnou – plachtovou rukou, je potrebné nechať plachtu jemne padnúť do vnútra oblúka a potom ju aktívne potiahnuť smerom naspäť tak, aby na novej strane mohla predná ruka dosiahnuť rahno pred trapézovými úväzkami. Skúste si rahno do ruky pritiahnuť a nie sa za ním naťahovať.
3. V prípravnej fáze je dôležité, aby ste zadnú ruku umiestnili na rahne dostatočne dozadu, pretože tak môžete uchopiť rahno pri zadnej koncovke bez toho, aby ste sa naťahovali alebo sa uhýbali plachte pri duckovaní. 4. Vedenie plachty umožňuje demo jazdcovi na obrázku držať carvingovú pozíciu. Kolená sú stále pokrčené a dosku riadi nohami do oblúku. Takto je využitá veľká časť náveternej hrany dosky. Pri väčšom čope /vlnách/ je potrebné ešte viac pokrčiť kolená a znížiť ťažisko, aby doska ostala počas karvingu na vode. Ako je známe, Bonaire nie je práve miesto s najväčším čopom na svete.
Vaše komentáre