Spolumajiteľ CrazyFly Jozef Bukovčák mladší: Nevšimli sme si biznis, ktorý sme mali pod nosom

Malé nenápadné mesto z Považia, ktoré ukrýva svetový unikát. Nemšová sa ako jedno z mála miest na svete môže pýšiť firmou, ktorá je medzinárodnou špičkou.

Jozef Bukovčák spolu so svojimi štyrmi synmi prerazil na netradičnom trhu s kiteboardmi. CrazyFly chce najnovšie expandovať aj na trh s wakeboardmi.


Existuje krajina, do ktorej ste ešte nevyvážali kiteboardy?

Ja mám pocit, že pár kusov sme už vyviezli asi úplne všade. Potom však nasleduje otázka, či tam biznis udržíte. Určite by sme chceli rozšíriť svoje pôsobenie v USA, kde sa nám darí, no ešte tam vidíme potenciál. Chceli by sme popracovať napríklad na Austrálii a Južnej Afrike. V biznise s kiteboardingom platí, že čím lepšie podmienky na jazdenie v danej krajine, tým horšie možnosti dovozu.

Hlavnú časť zákazníkov máte v Európe. Neplánujete sa viac zameriavať na južnú pologuľu?

Južná pologuľa je pre nás veľmi zaujímavá. Táto časť sveta je však mimoriadne náročná na dopravu. Kiteboarding je malý biznis a výrobkami nenaplníte ani najmenší kontajner. V tom prípade sa vám výrazne zvyšujú náklady na prepravu

Akým smerom by ste sa chceli uberať do budúcnosti? Aký je trend vo vašom biznise?

Chceli by sme trochu odbočiť od kiteboardingu, ale zostaneme pri vodných športoch. Chceli by sme sa zamerať na wakeboarding. Doska wakeboardu je veľmi podobná kitebordovej, ale na to, aby ste si zašportovali, tak nepotrebujete vietor, ťahá vás vlek. U nás je asi 5 wakeboardových vlekov v Česku ich je približne 30, v Poľsku dokonca až 60. Sám som prekvapený, že nám to nezišlo na um už pred rokmi. Wakeboardy sú lacnejšie ako kiteboardy a ide o obrovský trh. V poslednej dobe zažíva tento šport veľký rozmach. Obrovskou výhodou je, že nepotrebujete vietor ani ďalšiu výbavu, potrebujete len dosku a ťahá vás vlek.

Myslíte, že sa vám podarí preraziť na tomto trhu, bude to náročné?

Wakeboarding je celosvetovo obrovský trh a my by sme na tom chceli najmä viac vyťažiť našu výrobu, lebo dosky sú si technologicky veľmi podobné. Zmeníme tvar a možno pár materiálov, ale v princípe je to to isté. Takto by sme si vedeli zvýšiť našu výrobu o 30 percent. Pre našu firmu by to bol veľmi príjemný benefit. Pri tých istých fixných nákladoch, v tej istej budove a s tými istými ľuďmi by sme vedeli vyrábať viac. Ako sa to však vyvinie do 5 rokov nevieme.

Počas vývoja nových typov kiteboardov úzko spolupracujete s profi jazdcami. Riadite sa aj názormi „rekreačných" jazdcov?

Určite áno, pretože 80 percent našich zákazníkov sú práve bežní jazdci. Profesionálni tvoria asi len 5 percent. Momentálne máme novú tvár značky, vybrali sme si talentovaného profi jazdca z Dominikánskej republiky. Je to mladý, skromný chlapec, ktorý pochádza zo šiestich detí a naozaj sa veľmi snaží. Keďže ide o platenú spoluprácu, snaží sa odviesť maximálny výkon a mimoriadne veľa trénuje. Prednedávnom uspel na veľkej súťaži v Kapskom meste - King of the air. Boli sme milo prekvapení, že sa nám na základe jeho výkonov začali ozývať predajcovia, že chcú predávať naše kiteboardy. Okrem neho máme však viacero testovacích jazdcov. Medzi jazdcami je teraz veľmi populárne woo. Ide o malé digitálne zariadenie, ktoré je spárované s telefónom a sleduje ako vysoko vyskočíte, ako dlho ste vo vzduchu. Keďže funguje na online celosvetových rankingoch, veľmi spopularizovalo tento šport. Je milé, keď sa na vrchu tabuliek objavujú naši jazdci.


Mohli by ste nám priblížiť, ako v praxi funguje vaša spolupráca s VÚB bankou? Fungujete na báze pravidelných stretnutí?

Naša spolupráca s VÚB bankou sa začala pred šiestimi rokmi, keď sme stavali výrobnú halu v Nemšovej. Osobným vzťahom určite pomohol aj fakt, že banka si nás našla sama a my sme si o to viac vážili jej dôveru. Najviac využívame leasingy na stroje a technológie. Myslím, že v tomto si veľmi rozumieme. Od začiatku fungovania firmy sme mali z VÚB banky štyri leasingy, momentálne bežia tri a ďalší veľký chystáme. Takisto využívame kontokorentný úver.

Buďte s nami v kontakte

Komentáre